Acceptatie

12-11-2017

Weten dat je autisme hebt is één ding. Het accepteren ervan is hele andere koek.

De laatste tijd heb ik wat moeite met het hebben van autisme. Doordat ik altijd maar door wil put het me uit. Gedurende de dag krijg ik prikkels maar ik plan geen tijd in om bij te komen. Ik ga uitdagingen aan en plan het een na het ander. Ik heb de afgelopen jaren pogingen gedaan om een "gewoon" leven te leiden. Ik vond van mijzelf dat ik dit gewoon moest kunnen. Dat ik een diagnose had betekende niet dat ik niet meer door kon zoals ik bezig was. Echter ben ik deze zomer ingestort. IK had simpelweg geen energie meer om door te gaan. 

Toen ik mijn diagnose kreeg heb ik alles op alles gezet om mij te verbeteren. Ik kon dingen minder goed dan anderen, maar als het aan mij lag zou dit niet voor altijd zijn. Ik zou gewoon weer mee kunnen draaien met de rest van de wereld. Mijn plekje in de maatschappij zou ik gewoon vinden, want ik kon dat.  Dit was mijn overtuiging en hier ging ik dan ook voor. 

Doordat ik geen tijd nam na te gaan wat autisme voor mij betekende had ik er geen last van, of probeerde dit in ieder geval niet te laten merken. Maar je kan niet altijd doen alsof want dan word je uiteindelijk ingehaald. Dit is ook bij mij gebeurt. Ik voelde dit aankomen en wist dat ik een paar stappen terug moest doen. Na enkele gesprekken ben ik erachter dat ik eigenlijk nog niet geaccepteerd heb dat ik autisme heb. Zoals gezegd: weten dat je autisme hebt is één ding, maar het accepteren ervan is andere koek. 

Accepteren houdt in dat ik me moet aanpassen. Ik moet ruimte inbouwen om bij te komen van dingen. en van mijzelf gaan weten dat ik niet altijd alles kan doen zoals de anderen want ik moet daar een weg in gaan vinden. Ik moet rekening houden met mijn tijd die het kost dingen te verwerken en leren dat het oke is om hulp te vragen. In feite moet ik mijn tempo waarin in dingen wilde doen aanpassen naar een rustiger tempo. en om dit te gaan doen moet ik nu investeren in mijzelf. Dat kost tijd en moeite want ik heb tenslotte 25 jaar lang dingen gedaan zoals ik ze altijd al deed en moet dat nu veranderen, maar dit is het waard en daar ga ik aan werken.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin